بارسا کلاب

مرجع خبری بارسلونا

بارسا کلاب

مرجع خبری بارسلونا

دنیاى وارونه فوتبال

يكشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۳۲ ق.ظ


ال کلاسیکوى اخیر نشان داد که تا چه حد نحوه فوتبال دو تیم رئال مادرید و بارسلونا تغییر نموده است، شیوه بازى مادریدى ها در این رویارویى هیجان انگیز بر مالکیت توپ و شیوه بازى کاتالان ها بر حملات سریع و قابلیت هاى فردى بنا شده بود.
بحث بر سر اینکه با چه تاکتیکى مى توان راحت تر در فوتبال به پیروزى رسید، تاریخى بسیار طولانى دارد. اما در دوران انتهایى این فصل از رقابت هاى لالیگا چنین بحثى بار دیگر شدت بیشترى یافته است، چون ال کلاسیکوى اخیر نقطه مقابل تمامى ال کلاسیکوى سال هاى اخیر بوده است. مالکیت توپ به تاکتیک اصلى رئال مادرید در این رویارویى تبدیل شده بود و آنها در بیشتر زمان بازى بارسلوناى میزبان را به نیمه زمین خودى عقب رانده بودند، کاتالان ها نیز بیشتر با استفاده از حملات سرعتى و بهره گیرى از قابیت هاى فردى بازیکنان خود، قصد باز کردن دروازه حریف را داشتند. در واقع تا چند فصل قبل ارائه چنین نوع بازى هایى از سوى هر دو تیم غیر قابل تصور بود.

سال 2010 ژوزه مورینیو براى هدایت رئال مادرید به اسپانیا آمد، پس از آنکه وى با اینتر موفق به شکست بارسلونا در مرحله نیمه نهایى رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا شده بود. اما آقاى خاص فوتبال به خاطر ایده "توپ براى حریف" خود در پایتخت اسپانیا هرگز موفق نبود، چون تنها برخى از ستارگان مادریدى حاضر بودند به صورت بلند مدت چنین ایده اى را در زمین به اجرا گذارند.

در حالى که طى مدت سه سال حضور مورینیو بر روى نیمکت رئال مادرید،‌ این تیم تنها موفق به کسب یک عنوان قهرمانى در لالیگا و یک عنوان قهرمانى در Copa der Rey شده بود، ایده فوتبال مبتنى بر مالکیت توپ پپ گواردیولا سرمربى وقت بارسلونا با موفقیتى بى نظیر همراه بود و به مقیاسى جهانى براى ارائه فوتبالى زیبا و موفق بدل شد. اینکه دوستداران فوتبال در سراسر جهان تیکى تاکا را بر فوتبال مبتنى بر حملات سریع و هدف دار ترجیح مى دهند، براى سران رئال مادرید نیز پنهان نماند. به همین دلیل دومین ماموریت کارلو نجلوتى سرمربى بعدى رئال مادرید پس از فتح لا دسیما، ارائه و ایجاد فوتبالى جذاب از سوى تیم در نظر گرفته شده بود و بازیکنان کلیدى در این زمینه نیز پیشتر در زمان حضور ژوزه مورینیو از سوى سران مادریدى جذب شده بودند.

قرار گرفتن لوکا مودریچ کروات در لیست خرید کاتالان ها در سال هاى گذشته هرگز تصادفى نبوده است. روزنامه اسپانیایى Marca نیز هنگامى که این هافبک خلاق با شیوه بازى متفکرانه و ژاوى گونه خود در میانه زمین مادریدى ها، به بازیکنى غیر قابل جانشین تبدیل شده بود، با تیتر "مودریچ، ستاره اى که از دست بارسلونا فرار کرد"، به نحوى به این موضوع اشاره نموده بود. در واقع مدیران ورزشى بارسلونا نیز از کیفیت بالاى لوکا مودریچ با خبر بودند، اما قیمت درخواستى براى جذب وى را بسیار بالا مى دانستند، آندونى زوبى زارتا مدیر ورزشى قبلى بارسا در این خصوص گفته بود:"مودریچ به خوبى مناسب فلسفه بازى باشگاه بارسا است، اما از هنگامى که وى زاگرب را ترک نموده، قیمت جذب او به صورت غیر منطقى رشد نموده است."

تونى کروس و جیمز رودریگوئز از خریدهاى جدید بارسلونا نیز بیشتر مناسب تغییر فلسفه بازى فوتبال رئال مادرید مى باشند. هنوز انتقال تونى کروس به رئال مادرید قطعى نشده بود که یوهان کرایوف اسطوره هلندى بارسلونا، اعلام نمود که کروس بیشتر براى سبک و شیوه بازى بارسلونا مناسب است. بازیکنانى نظیر ایسکو، کاراواخال، سامى خدیرا و آلوارو آربلوئا نیز از قدرت پاس کارى بالا، حتى زیر فشار شدید حریف برخوردار هستند و به این ترتیب عناصر لازم براى انجام بازى با مالکیت توپ بالا در اختیار کارلو آنجلوتى قرار گرفته است.

آلبرتو پینرو از کارشناسان فوتبال اسپانیا، این انقلاب در مادرید را این گونه استدلال مى نماید:"استیل و نحوه بازى یک تیم در خط میانى مشخص مى شود و از زمانى که آنجلوتى در میانه میدان به کروس، مودریچ، ایسکو و رودریگوئز، پشت سه مهاجم خود اطمینان نموده، مالکیت توپ به تاکتیک اصلى بازى رئال مادرید تبدیل شده است." در ال کلاسیکوى اخیر نیز این موضوع بسیار بارز بود، رئال مادرید بیش از یک ساعت از زمان بازى تملک توپ را همانند فلسفه بارسا در اختیار داشت در حالى که بارسا با استفاده از مثلث جادویى خود در خط حمله، حملات سریع و خطرناکى را بر روى دروازه رئال مادرید، مطابق با فلسفه بازى مادریدى ها در سال هاى گذشته تدارک مى دید.

مطبوعات اسپانیایى نیز به تعویض فلسفه بازى این دو تیم بزرگ اذعان داشته اند، روزنامه El Pais در گزارشى تحلیلى از ال کلاسیکوى اخیر با تیتر "بارسا و مادرید جاى خود را عوض کرده اند" به بررسى این موضوع پرداخته و ادعا نموده که رئال مادرید بیشتر به دلیل افزایش زیبایى و جذابیت بازى خود از فلسفه قدیمى خود فاصله گرفته، در حالى که تغییر سیستم بازى کاتالان ها بیشتر جنبه مصلحت گرانه داشته است.

بارسلونا با هدایت لوئیز انریکه از قابل پیش بینى بودن نحوه بازى خود در سال هاى اخیر فاصله گرفته و انریکه حمله بیشتر، سرعت بیشتر، عمق دادن بیشتر به بازى و مالکیت توپ کمتر را از اهداف اصلى خود در نیوکمپ دانسته است، این سرمربى اسپانیایى درخصوص اختلاف بین فلسفه جدید و قدیم بارسا مدعى است:"ما مى خواهیم همواره توپ را در اختیار داشته باشیم، حریف هم چنین هدفى دارد، باید بدانیم که تیم در چه زمانى به چه چیز نیاز دارد."

شرایط جدول رده بندى حال حاضر رقابت هاى لالیگا نشان مى دهد که بارسلونا بهتر از حریف سنتى خود با تغییر روش بازى خود کنار آمده است. اما با بازگشت جیمز رودریگوئز، یکى از پایه هاى اصلى سیستم بازى جدید رئال مادرید بار دیگر در اختیار کارلو آنجلوتى قرار خواهد گرفت که در فازهاى پایانى فصل مى تواند کمکى بزرگ محسوب شود. خریدهاى جدید رئال مادرید نظیر اودگارد، دانیلو، مارکو آسنسیو و لوئیز سیلوا نیز نشان مى دهند که این تیم براى مدتى طولانى تر مایل به ادامه بازى با سیستم مالکیت بالاى توپ است. حال چنین پرسشى مطرح مى شود که در سال هاى آینده ال کلایسکو چگونه خواهد بود؟


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۶
hamed mohamadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی